logga med text stor 2
anki2
Nyhetsbrev oktober

Älskad, avskydd, ignorerad?

Oavsett hur du ser och upplever din kropp är det den du har med dig detta livet. Frågan är om du behandlar den med kärlek och respekt eller om du straffar den och bara förutsätter att den ska tjäna dig ändå.
Även om vi alla ser olika ut så finns det vissa grundläggande, gemensamma faktorer.
- Kroppen behöver näring
- Kroppen behöver sova
- Kroppen behöver röra på sig
I nyhetsbreven framöver kommer du att kunna läsa om de olika delarna, näring, sömn och avslappning och rörelse. Förhoppningen är att du kanske kan hitta ett nytt förhållningssätt till din kropp, om du behöver det. Bli bästa kompisar, där ni tjänar varandra, lyssnar in och respekterar och mår så bra det bara går tillsammans - varje dag.

Och vi börjar denna delen med näring. Denna djungel av råd och uppfattningar. Hur ska vi vanliga människor veta att vi gör rätt? Finns det ens rätt och fel i detta sammanhanget?

Sammanfattningsvis har jag egentligen bara ett tips. Lär känna dig själv och din kropp. Var lyhörd för vad den behöver och inte egentligen vill ha. Ta kontrollen över din hjärna och de snabba kickarna. Och kom ihåg. Du HAR en kropp, men du ÄR inte din kropp

Ta hand om dig!

För du har bara - Just Nu!
//Anki - din egen Hälsodesigner
olive-oil-1596639_1280

Stress, mat och sjukdomar

Kanske har just du sådan tur att du kan leva loppan utan att bry dig och lever frisk hela livet och dör lugnt och fint i sömnen när det är dags, utan sjukdom och utan medicinering, utan ångest och smärta. Grattis til dig! För oss andra gäller det att ha lite grundläggande kunskap hur vi hanterar oss själva. Längre ner kan du läsa om omedveten inkompetens.
När det gick upp för mig, för några år sedan, att jag faktiskt kan bestämma mig för hur jag ska må, via min kost och det jag stoppar, ja, då började jag dels experimentera för att lära mig mer om mig själv min kropp och psyke och dels började jag läsa allt jag kunde hitta inom detta område.
De senaste forskningsrönen visar att vår kropp har en självläkande förmåga. Alla organ, vävnader och t o m vårt skelett har förmågan att självläka i rätt miljö. Du kan skapa den miljön för just din kropp.

Vi vet idag att sjukdom kommer från stressade celler som inte får förutsättningar att läka och bli friska.
Vi skulle kunna dela in stressen som vi utsätts för i tre kategorier
Fyskisk stress - skador, sjukdomar etc
Emotionell stress - relationer, jobb, ekonomi etc
Kemisk stress - bakterier, virus, inflammationer och gifter som vi får i oss på olika sätt.
Om vi kan, så mycket det bara är möjligt, hålla nere stressnivåerna, erbjuda kroppen förutsättningar för självläkning genom t ex avslappning, rörelse och bra kost, så minskar risken för sjukdomar och vi kan t o m bromsa upp åldrandet.
Många kämpar med olika tuffa sjukdomar. En del medfödda, andra har dykt upp under livets gång. Det viktiga är att du tar hand om just dig, så bra det bara går. Försöker skapa en känsla av mening, trots kanske daglig smärta. All heder åt dig som orkar en dag till.

Hormoners påverkan på oss
Och hur påverkar egentligen hormoner oss? Martina Johansson beskriver sig som en nyfiken nörd och hennes efterforskningar och böcker är väldigt intressanta om man vill får mer kunskap i detta området. Här kan du hitta info om keto-kost och kanske nyckeln till om du länge försökt gå ner i vikt, men inte lyckats. Väl värt att surfa omkring på hennes blogg och lära mer.

Månadens kunskap och säkert inget nytt:

Du behöver fett:
- förser dig med energi
- möjliggör upptaget av fettlösliga vitaminer
- skyddar organ, nerver och vävnader
- hjälper till att reglera kroppstemperaturen
- skyddar alla cellmembran i kroppen och bidrar till tillväxten av nya friska celler
- bidrar till produktionen av viktiga hormoner i kroppen
- underhåller friskt hår, frisk hud och friska naglar.
Du behöver protein:
- för att bibehålla cellers och vävnaders struktur
- reglera ämnesomsättningen
- producera hormoner
- reparation och tillväxt av muskelvävnad
- stärka immunförsvaret
Du behöver kolhydrater:
- musklernas huvudsakliga energikälla vid intensiv träning
- behövs för att det centrala nervsystemet, njurarna och musklerna ska fungera ordentligt
- kolhydrater innehåller också fibrer som är viktigt för tarmhälsan och matsmältningen
- bra hjärnfunktion

Det viktiga är att du lär känna just din kropp.
Vad vill den ha? Vad mår den riktigt bra av i längden? Låt inte hjärnan kidnappa dig och övertala dig till snabba kickar, utan när du väljer det du stoppar i dig, oavsett vad, så är det valet baserat på både näringskunskap och kunskap om din egen kropp.

De allra flesta av oss, kanske fakiskt alla, mår bäst av att äta så ren mat som möjligt. Vår kropp är inte gjord för mycket av maten som säljs och produceras idag. Den innehåller massa onödigt som ökar på både inflammationer, sjukdomar och fetma. Och framför allt får du en obalans som stressar din kropp kemiskt.
Vi kanske aldrig har levt så länge som vi gör nu, men välfärdssjukdomarna i väst har aldrig varit mer omfattande.
- Minska/ta bort processad mat.
- Uteslut raffinerat, vitt socker.
- Ät fräscht och rent helt enkelt.
Bli en expert på din egen kropp!!

eat-2834549__340

Omedvetet inkompetent?

Många jag pratar med tycker att de äter relativt bra mat. De äter enligt kostcirkeln eller matpyramiden, beroende på när de är födda och uppväxta och vad de fått lära sig i skolan och hemma.
Där stannar ofta kunskapen och vi kan kalla det omedveten inkompetens.
När du börjar intressera dig lite mer för vad som händer med de olika näringsämnena som du stoppar i dig kan det bli så att nästa nivå blir en medveten inkompetens.
Du börjar förstå att det du stoppar i dig faktiskt påverkar både ditt mående och din kropp rent fysiskt.
Du börjar också förstå att det finns mer att lära sig, blir nyfiken.
Du börjar göra medvetna val och lär känna din kropp och vad den vill ha. Medveten inkompetens blir kanske en inspiration till ett intresse av att må bättre genom att välja mer noggrant vad du stoppar i dig.

Nästa nivå är medveten kompetens.
Det har nu gått en tid. Du vet vad du mår bra av. Det är också självklart för dig att göra medvetna val för att skapa det bästa förutsättningarna för just dig och din kropp. Din kropp kan nu hålla sig frisk långt upp i åldern, med krafter kvar och också behålla den sexuella lusten. Olika blodvärden som högt kolesterol har förbättrats, insulin nivåerna har stabiliserats och hade du högt blodtryck har det sänkts.

På sista nivån, omedveten kompetens, har ditt nya sätt att hantera dig själv och din kropp blivit en självklar livsstil. Du har bytt ut skräpmaten och halvfabrikaten mot naturlig, ren mat. Du vet hur mycket socker du får i dig och framförallt vet du vilka produkter som har dolt socker, hur du hittar det och hur du kan göra medvetna val genom att läsa innehållsförteckningen.


Du märker nu tydlig skillnad på din energi, mentala fokus och din lycka. Du är också så van vid ditt nya tillstånd att du märker direkt när du valt det som din kropp egentligen inte vill ha. Du har slutat konsumera fel bara för den ögonblickliga tillfredsställelsen och kickarna viss skräpmat ger. Du är omedvetet kompetent och har aldrig mått så bra. Grattis!!
Ge dig tiden att komma hit. Det är värt det!

I Anna Sparres pod och på hennes sida kan du lyssna och läsa mer om du vill ha mer kunskap.
salmon-560987_1280

Näst kurs i Reiki Holy Fire II

etapp 1, 2-3 november

Reiki för par, etapp 1, 23-24 november.

För mer info hör av dig till anki@assent.se

12219458_10153719913824524_1181662400724087633_n

Månadens visdom:

"Om du inte tar hand om din kropp, var ska du då bo?"

Peggy Ayala
MailPoet