logga med text stor 2
anki2
Mars 2020
Hej där!
Hur går det med din inre frid nu när världen snurrar på och mycket vänds upp och ner?
Håll fast vid dina rutiner att meditera, yoga, göra andningsövningar, ge dig själv Reiki eller annat som du kommit igång med. Har du av någon anledning inte kommit igång, är detta den perfekta tiden för att ta hand om dig själv lite extra.
Nedan har du några tips på olika sätt du kan göra det på. Kanske upptäcker du något nytt?

Om vi går omkring och oroar och stressar upp oss händer det saker i kroppen. Läs mer om det och hur du gör för att motverka detta här. Behåll din inre livskvalitet och frid. Du bestämmer ditt tillstånd.

Jag gläds åt att det numera finns en sida för komplementärmedicin och alternativa behandlingar.
Den heter 7999.se. Gå gärna in och kolla runt. Jobbar du med människors helande på något vis så missa inte att registrera dig, vetja!

Ta hand om dig och varandra!
Massa ljus och kärlek
//Anki - Din Hälsodesigner
2020-02-14 09.46.58
Ta vara på din tid, antingen du är i karantän eller inte
Allt vi har är bara här och nu. Inte det som redan varit och inte det som kommer sen, utan här och nu. Då och sen är bara tankar och fantasier medan här och nu är verkligt.
Oavsett hur det ser ut runt dig finns det alltid anledning att vara mer mindful och att njuta lite till av vad livet har att erbjuda. Här kommer lite tips och länkar på hur du kan ta hand om dig själv lite extra.

Börja sticka
Varför inte börja sticka? På knitting.se kan du hitta massa härlig inspiration. Har du inte lust att sticka själv så går det att besöka butiken och handla något fantastiskt fint som redan är färdigt. Den lilla mysiga garnbutiken ligger i Gamla Stan i Stockholm. Väl värd ett besök. Har du tur får du träffa ägaren till butiken, Marie Victoriadotter. En härligt inspirerande kvinna.

Rör på dig
Måste du hålla dig hemma finns det en uppsjö av t ex yogapass på Youtube. Jag älskar yogan. Den får ihop min kropp med mitt sinne och med hjälp av andning och långsamma rörelser hittar jag nya dimensioner i mig själv. Ett inre lugn och styrka skapas som inte går att rucka på, oavsett hur det ser ut utanför mig.
Jag kan varmt rekommendera Yoga med Helen. Hon har flera olika yogapass online för alla smaker och även kortare kurser. Helen är en duktig och generös yogalärare som guidar dig i det olika passen med sin lugna, tydliga röst. Varför inte testa i 30 dagar och se om du också märker skillnad?

Meditera
Jag har skrivit om detta tidigare, bland annat i den här artikeln Vill du meditera men får inte till det? Idag vill jag rekommendera denna guidade visualisering Rosen - En visualisering i Psykosyntesens anda.

Läs högt för varandra
Att läsa högt kan faktiskt vara riktigt givande. Välj en spännande deckare eller annan roman, kryp upp i soffan eller sängen tillsammans och njut av att umgås utan mobiler eller datorer.

Terapi online
Många terapeuter tar nu även emot online, även undertecknad. Skicka ett sms till 0720-60 53 63 så hittar vi en tid eller välj någon annan som kan coacha dig i det du behöver just nu.
Under hela april har jag 50% rabatt (410kr istället för 820kr) så passa på!

Ta ett bad eller varm dusch
Tänd gärna levande ljus och sätt på din favoritmusik. Använd tvål och bodylotion i goda dofter och skäm bort dig själv på bästa sätt. Kanske skapa en egen Spa-känsla?
Långsam beröring över huden är ett perfekt sätt för vårt nervsystem att gå ner i varv, släppa oro och rädsla och bygga ett starkt immunförsvar. Njut av alla må-bra-hormon som utsöndras i kroppen.

Skratta, busa, njut av att leva
Skrattet är otroligt välgörande för oss och skapar långvariga må-bra-effekter i kroppen. Sätt på en rolig film eller varför inte titta på Reuter och Skoog, finns i SVTs arkiv. Dessa kvinnor är hysteriskt roliga och imponerande samspelta.
Tycker du inte att du har något att skratta åt? Skratta åt det. Eller sätt en penna tvärs över munnen. Studier har visat att vi via musklerna i ansiktet kan lura hjärnan att tro att vi har kul och därigenom skapar hjärnan må-bra-hormoner som sprutas ut i kroppen. Pennan gör att mungiporna åker upp och hjärnan tror att du ler. Låter det knasigt? Kroppen och hjärnan är ganska ”lättlurade” Bestäm dig för vilken känsla eller vilket tillstånd du vill ha och använd kropp och mimik för att gestalta det. Känn skillnad i din energi.
Är ni flera stycken kan ni busa med detta i det oändliga och bara fantasin sätter gränser.
2020-02-18 08.14.19

Månadens visdom:

”Innan du värderar dig själv kommer du inte värdera din tid. Innan du värderar din tid kommer du inte göra något med den.”
-M. Scott Peck-
facebook instagram 
logga med text stor 2
MailPoet