logga med text stor 2
2020-12-22 20.54.30
December 2020
Hej!
Strax vänder det och vi går mot ljusare tider. Vi sträcker lite på oss, kikar lite extra efter den där solen, den goda nyheten och försäkran om att 2021 kommer att bli så mycket bättre på alla plan än vad 2020 har varit. Det enda vi egentligen kan förlita oss på är vår inre tillit till att allt blir som det ska. Universum i sig gör aldrig fel.
Att ha tillit handlar inte om att bara släppa allt. Det behöver finnas en balans mellan kontroll, planering och känslan av att allt löser sig. Lite som att lita på Universum men inte glömma tanka bilen.

En bok jag varmt kan rekommendera att lyssna på i julledigheten är ”Jag kan ha fel”av och med Björn Natthiko Lindeblad. Han läser själv sin bok och har en fantastisk röst. När han i slutet av boken tackar kroppen gråter både han och jag. En otroligt stark bok med många kloka tankar och budskap.

Lite längre ner får du 6 tips för effektivare hemarbete. Kanske är de inte nya för dig? Oavsett så värna om ergonomin.

Med det vill jag önska dig och dina nära och kära en fin och fridefull jul, ett Gott Slut och ett Riktigt Gott Nytt År. Ett år där vi kanske ska prova att förvänta oss det oväntade från en ny nivå, från något magiskt ställe. Jag älskar magi och mirakel. Livet är magiskt och mirakel händer. Varje dag faktiskt.

Tack för att du har funnits med oss och i vår närhet under året.
Du är värdefull.

Ta hand om dig för du har bara - Just Nu!
//Anki - din egen hälsodesigner
2019-04-02 15.16.03

6 tips för effektivt hemarbete

Många blev ombedda att jobba hemifrån på grund av pandemin. Detta kommer fortsätta ett tag in på det nya året. Det kan krävas lite omställning både mentalt och fysiskt. Här kommer några tips för att underlätta:
- Klä på dig som om du skulle gå till jobbet
Detta kommer hjälpa dig in i rätt arbetsmode. Behåll dina morgonrutiner för att underlätta en jobbvardag.

- Ha en tydlig arbetstid
Det är viktigt för både dig och dina kollegor att arbetstiderna är tydliga. Med en bra struktur kan du vara effektiv och det hjälper dig också att inte jobba för mycket eller för länge.

- Skapa en genomtänkt arbetsyta
Försök att skapa en yta som är din arbetsyta. Du behöver bra belysning och kunna sitta så ergonimiskt riktigt som det är möjligt.

- Ha tydliga avstämningar
Stäm av med dina kollegor och närmaste chef ofta. Vad funkar för dig/er och vad behöver ni förbättra. Upprätthåll en bra kommunikation med alla som du behöver integrera med.

- Ta pauser
Ännu viktigare om du inte kan sitta på ett bra sätt. Sträck på dig. Res dig upp. Gör några tåhävningar eller knäböj. Plocka ur diskmaskinen.

- Kom ihåg det sociala umgänget
Sluta inte umgås bara för att ni sitter hemma. Använd de digitala verktyg och appas som funkar för er.

- Gå på massage
Om du ändå börjar bli stel, trots att du sitter bra och tar pauser, se då till att komma iväg på en välgörande behandling. Vänta inte tills du får ont!
IMG_E0732
Kanske inte så ergonomisk, men jag hade gärna suttit där och arbetat. Hade du?
facebook instagram 
logga med text stor 2
MailPoet